www.mortenjoensen.dk

Kajakekspedition rundt om solskinsøen d. 25-29. august 2008

I uge 35 er det tid til kajakhotellets kajakekspedition rundt om Bornholm. Jeg ser frem til turen som ud over 20-30 km på vandet dagligt også giver tid til Sightseeing, hygge og kultur.

Vi forventer at se ruinerne ved Hammershus, Sol Over Gudhjem og én af Europas bedste strande ved Dueodde. Bornholm byder på en varieret kystlinje og er oplagt til havkajak med sin flotte natur og idyllisk sceneri. Ikke mindst med de mange små hyggelige havne og bindingsværkshusene kun et stenkast fra vandet.

Vi sover primitivt i telt på nogle af de mange campingpladser der er undervejs.

Jeg ser frem til turen med kajakhotellet og vil løbende opdaterer siden med billeder og dagbog for de enkelte dage.

Fredag den 29. august

Dueodde til Rønne (dag 5)

Solen var over horisonten og klokken var lidt over seks. Jes var som lovet oppe for at vække gruppen, hvor flere næsten ikke havde sovet, eller kun fået få timer. Det mest garvede a-menneske Ane var selvfølgelig oppe og allerede efter vand. Da hun var tilbage sørgede Jimmy for varm vand og Charlotte sørgede for pandekager. Inden længe var der grød, varme pandekager og lidt brød, der skulle ligge grundlaget for en lang dagstur til Rønne. Målet var at være fremme omkring 16:00 efter ca. 26 kilometer.

Som udtalt b-menneske, var det ikke den bedste morgen for mig. Appetitten var ikke til stede og natten havde været urolig. Den manglende søvn kunne mærkes allerede fra morgenstunden. Jeg fik spist en enkelt pandekage og lidt grød. Resten endte i skraldeposen, eller den pose jeg troede var skrælleposen. Efter lidt tid beklagede Charlotte sig over grød i madposen og jeg måtte med bukket nakke indrømme min fejl. Jeg gned den sidste søvn ud og øjnene og hjalp med at rense pose, syltetøjsglas mv. Hvilken start på morgenen. Klokken 8:20 var vi igen på vanden. Charlotte gik ud i vandet med en line og trak Jan og Marianne gennem brændingen. Det sidste stræk var nu indledt.

Klokken 11:15 efter tolv kilometer var Boderne i sigte hvor frokosten skulle indtages. Vi havde alle fået smurt en madpakke om morgenen, Ane havde lavet min. Jimmy og Charlotte var klar med lidt snaks, æbler og en enkelt dåsecola. De små røde huse med hvide vinduesrammer var charmerende, kun ødelagt af aggressive sværmende hvepse omkring frokostbordet, der stak ved mindste provokation.

Efter tolv kilometer i bølger og modvind sagde Jan tak for turen og meldte sig som passager i bilen. Lysten var væk og modvinden havde sat sine spor i armene. Vi havde stadigvæk et godt stræk tilbage og tidsplanen var ved at være stram. Gennemsnitshastigheden de sidste 3 timer havde været 4 kilometer i timen.

Med et enkelt nødvendigt stop efter knap 8-9 kilometer senere i Arnager var turen snart slut. Modvinden og det høje bølger var vi ikke sluppet af med. Tidsplanen var stadigvæk ok men der var ingen tvivl om at der kun var tid til et kort stop. Vi fik overstået det naturlige og spist lidt chokolade og nødder. Vand blev udvekslet til drikkedunkene og så i kajakken igen. Det blev til 15-20 minutter i havnen. Jeg havde fået for meget tøj på ved boderne og fik nu smidt min neopren trøje.

Der var nu ca. 7 kilometer tilbage til Rønne, men efter 8 kilometer var vi kun nået til havneindløbet ved Rønne og klokken var 16:20. Med i beregningen var ikke turen rundt om havnen, forbi lystbådehavnen, ind i havnen, og turen tilbage op gennem havnen til bådebroen vi havde forladt for nu fire dage siden. Turen rundt blev på ekstra 2,5 kilometer i høje krabbebølger. Firemandsgruppen var splittet op i to par med Jes og Marianne forrest og Ane og jeg som bagtrop. Det var umuligt at holde sammen i den stærke vind og det høje bølger og jeg kunne ikke følge Jes og Marianne i deres tempo.

Ane og jeg så katamaranen til Ystad sejle ind i havnen kort efter at vi havde passeret havneindløbet og jeg roede på de allersidste resurser, som skulle findes dybt nede i maven og i det yderste af armene. Klokken var ca. 16:55 da vi var ved bådebroen. GPS’en viste 32 kilometer. Sidste check ind i Rønne var klokken 17:05. Kajakkerne blev smidt op på traileren så hurtigt at vi kunne komme ud af dem, og ind sprang vi med kajakudstyr  bag i bilen. Klokken var 17:03 da vi holdt i check ind. Klokken 17:15 var vi på færgen med kurs mod Ystad. Jeg var helt drænet for energi og væske. Der blev tanket op med vand og cola, og ikke mindst lune fiskefrikadeller, røget makrel og lidt godt fra det lokale konditori. Igen havde Jimmy og Charlotte været på banen.

Omkring klokken 20 var vi alle samlet ved kajakhotellet. Kajakkerne og udstyret blev pakket af bilen og traileren og lagt på plads. Fredag aften sluttede med en fantastisk solnedgang ved kajakhotellet. En god afslutning på turen. Der blev taget afsked og takket for en rigtig god og oplevelsesrig tur. Tak til Jes, Ane, Jimmy, Jan, Charlotte og Marianne for en rigtig fantastisk tur, som jeg altid vil huske med et smil på læben og glæde i sindet.

Morten Joensen, august 2008

Torsdag den 28. august

Nexø til Dueodde (dag 4)

Vejrudsigten havde lovet 12 m/s og vind fra nord/vest. Omkring klokken 12 blev kajakkerne trukket ned over stenbredden til vandet og vi gik igen i kajakkerne. Vinden var frisk til hård og da vi rundede havnen og roede forbi Nexø skulle der ligges kræfter i for at komme frem i den kraftige modvind. Vinden blev for meget for Chalotte der allerede dagen før havde haft problemer med skulderen der nu smertede. Lystbådehavnen Jollehavn blev sidste destination for Charlotte som fandt en plads i bilen.

Vi gik i ly af kysten så meget som det nu var muligt. Det lykkedes at komme lidt i læ og turen gik i fint tempo videre. Jes, Jan, Ane, Marianne og jeg var tilbage på vandet og turen gik mod frokosten i Snogebæk. Scenariet omkring frokosten gentog sig fra dagen før nu forstærket af Charlottes medbestemmelse på følgebilens indkøb.

Efter maden blev det til en lille lur på græsset. Vinden havde sat sit spor (hvis det altså ikke var den overvældende frokost) og vi var blevet godt trætte. Det blev til en halv time på langs. Snogebæk har økologiske vaffelis og et konditori som laver de skønneste romsnegle. Igen var vi forsinket på vandet. Jeg havde lidt kvalme efter frokost, is og romsnegl.

På vandet igen og solen skinne gennem huller i skyerne. Jes mistede sin ene fiskestang til havguderne. Bunden var dækket af kraftige vandplanter, krogen satte sig pludselig godt fast og stangen gik over bord for at gå til bunds på de lave vand. Vi fandt ikke stangen igen.

Der var god surf omkring Dueodde hvor vinden var hård. Fralandsvinden kombineret med de 1 til 2 meter bølger gjorde det umuligt at fortsætte mod vest. Vi ville gerne have været længere men blev tvunget i land på kysten. Nogle fik prøvet at surfe ind for første gang. Jan måtte i vandet og imens at han stod der, surfede Marianne ind over Jans Kajak hvor hun kort sad fast, til stor morskab for os andre. Vi kom dog alle sikkert til kyst. Jan dog våd.

Vi listede langs kysten langs med standen for at komme frem til stedet hvor vi kunne slå lejre i nærheden af en af campingpladserne. Jeg benyttede chancen til at tage turen ud gennem brændingen flere gange for at prøve mit surf. En enkelt gang måtte jeg benytte mit rul da jeg blev væltet af en bølge. Alle ture blev overvåget af Jes der var klar hvis det skulle være nødvendigt. Alt gik fint og jeg fik bruge en del kræfter i det urolige vand. En fantastisk oplevelse som fik adrenalinen til at pumpe.

Vi valgte at blive i klitterne på standen hvor vi satte lavoen op på trods af forbud mod dette. Ingen kunne forstille sig primitiv overnatning i det fri da vejrudsigten ikke var blevet bedre og der var lovet regn og massere af vind. Udstyret blev båret fra bilen ned gennem klitterne til lejerpladsen.

Aftensmaden bestod for første gang af vores medbragte frysetørret mad, der smagte fint. Det blev skyllet ned med noget af øllet fra Svaneke Bryghus, og der blev også smagt på lidt Bailey. Natten blev forstyrret af en frygtelig blæst der slog med dugen sammen med regnen der til tider piskede ned og dryppede ind til os. Jeg blev reddet lidt af mine medbragte ørepropper men natten blev meget urolig.

Onsdag den 27. august

Gudhjem til Nexø (dag 3)

Vejret var gråt  og blæsten var taget lidt til. Støvregn fald fra det tætte grå skydække. Humøret var stadigvæk højt og klokken 11 var vi igen på vandet med kurs mod Svaneke hvor frokosten var planlagt. Fiskelinerne blev smidt i vandet og det varede ikke længe før de første hornfisk bed på. Marianne var den første til at få bid og kort efter var der bid hos både Jes og jeg. Inden Svaneke var der i alt 8 hornfisk der havde bidt på krogen og lagt i poserne.

Min første hornfisk blev smidt ned i kajakken efter jeg havde knækket nakken på den, da jeg ikke havde nogen pose. Spray skirtet var sat på og kajakken skød igen en fornuftig fart. Pludselig begyndte fisken at sprælle rundt i kajakken, død var den i hvert fald ikke. Mine bare ben var i fare og jeg så straks billedet for mig, om en hornfisk der fik fat i ben, tær mv. Hurtigt fik jeg åbnet til cockpittet og fik fat i halen på fisken. Knæk sagde nakken og nu var fisken endelig død. Ane kom til undsætning og fisken blev overdraget. Ane fandt en lille pose til opbevaring af fisken. Jeg overlevede trods fiskeskæl på benet.

Havnen i Svaneke åbnede sig for os klokken et kvarter over to. Jimmy var igen klar til at hjælpe på land. Jes demonstrerede på fineste vis hvordan man kunne vælge at gå i land. Efter en uge i Venedig var han trænet. Vi fik alle en griner da kajakken blev fyldt med vand og jeg stod på bunden af havnen med vand til navlen J

Jimmy havde slået vejen forbi røgeriet i Svaneke og dækkede frokostbordet med alt godt fra havet. Røget makrel, peber makrel, hvidløgs makrel, lune fiskefrikadeller og rullepølse. Med glubende appetit kastede vi os over frokosten med største velbehag. Faktummet at Jimmy var i følgebil havde nu for alvor givet sit afkast til gruppen. Ej skal jeg heller ikke glemme den hjemmelavede remoulade.

Efter maden havde lagt en god bund for resten af dagen delte gruppen sig. Mændene gik på Svaneke Bryghus for at smage på de lokale øl. Der blev serveret samples af de forskellige øl som vi delte. En aften på bryghuset kunne have været herlig, men nu blev det til lidt smagsprøver og vi medtog i stedet nogle flasker til aftensmaden og aftenen i Lavoen.

I Svaneke er det en nødvendighed samtidig at besøge chokoladebutikken, der lavet nogle fantastiske flødeboller med tykt chokoladeovertræk og marcipanbund, samt bolchebutikken der laver nogle gode hjemmekogte bolcher. Turen var ved at udvikle sig i en retning hvor vi alle kunne mærke kalorierne sætte sig. Med en noget overskredet tidsplan fandt vi igen ned til havnen og kajakkerne. Vi måtte dog vente lidt, da nogle havde fundet lakridshuset og lige skulle provianterer.

Klokken 19:30 blev kajakkerne trukket ind over stenbredden til campingpladsen før Nexø. Ane var hurtigt i køkkenet og alle 9 hornfisk blev tilberedt på campingpladsens fine gasblus i det kombinerede køkken og spisesal. De fleste fik tid til et bad inden at alle hjalp med maden. Med kartofler, gulerødder, løg mv. blev næsten alle fiskene konsumeret og maverne var ved at sprænge. Trætte og ved godt mod gik vi alle i seng klar til en ny dag.

Tirsdag  den 26 august

Sandvig til Gudhjem (dag 2)

Solen spredte de første lysstråler ned over lavoen. Himmelen var dækket at et tynd lag højt liggende skyer og solet tittede igennem de øverste lag. Morgenen havde vist at der var enkelte a-mennesker i gruppen. Charlotte havde valgt at tage løbeskoene på og tage en løbetur rund i det naturskønne område. Ane  havde tændt for gasblusset og var i færd med at bage pandekager til gruppen. Inden længe spredte nyheden om pandekager med chokolade sig og selv det mest trofaste b-mennesker fandt vejen ud af posen. Jes, der havde ligget tættest på åbningen fik i bedste larvestil mavet sig helt over til åbningen af lavoen hvor den første pandekage blev indtaget i soveposen i fin stil.

Efter morgenmaden var der god tid og vi skulle ført på vandet over middag. Der skulle købes ind til frokosten, hvilket Jimmy og Charlotte meldte sig til. Marianne tog en ekstra lur over på et hård program de seneste uger. Jes, Ane, Jan og jeg valgte at gå en tur i det naturskønne landskab omkring Sandvig.

Salomons Kapel var første stop på vandreturen. Ruinerne stod flot ned til vanden og solen var ved at varme landskabet op. Fra ruinerne gik turen videre stejlt op af det omkringliggende stier og forbi krystalsøen og op til Hammer sø og Opalsøen. Udsigten var fantastisk med stejle klippesider og Hammeren  i baggrunden. En naturperle som jeg ikke har set magen til andre steder i Danmark  Vi dvælede lidt ved udsigten og besluttede os for at gå tilbage. Turen blev dog længere end forventet og genvejen blev vidst mere til en omvej. Brombærbuske på vejen tilbage med saftige søde bær gjorde det heller ikke nemmere at gå hurtigt. Vi plukkede en lille håndfuld hver så det andre kunne få glæde af bærerne til frokosten.

Let forsinket klokken 14 gik vi i kajakkerne og roede mod sydøst langs kysten forbi Allinge og videre. Vinden var taget til og det var blevet skyet med let regn. Det varme tøj blev taget i brug og hætten var at fortrække. Jes smed fiskelinen i vandet i håbet om at fange lidt fisk til aftensmaden.

Det første lange stop blev ved Døndalen var kajakkerne gled i land på stenstranden. Jimmy var på pletten til at trække kajakkerne op på standen. Jan og jeg skiftede til almindeligt tøj og valgte sammen med Jimmy at gå en tur op i skoven ved Døndalen. Ane, Marianne, Jes og Charlotte blev tilbage ved standen for at prøve lykken med fiskestængerne. Enkelte hornfisk bed på krogen men lykken var ikke med de ivrige fiskere der måtte se fiskende hoppe af krogen igen. Jes havde fundet den medbragte harpun i kajakken og var svømmet lidt op af kysten til en sandbanken hvor jagten på fladfisk gik ind. Efter 1 - 1½ time vandet var fangsten 4-5 rødspætter. Ihærdighed og færdigheder med harpunen havde givet resultat. Godt nedkølet bragte Charlotte Jes i land og nødtæppet skulle afprøves. Det fungerede over al forventning. En god investering for alle kajakroere til 1. hjælps tasken.

I skoven varede det ikke længe før at vi kunne høje vand klukke og bruse i mellem træerne. Klokken var blevet et kvarter i fem da vi kom frem til vandfaldet 700 meter oppe i Døndalen. Vandfaldet er Danmarks største med et fald på næste 20 meter. Dønnar er det lokale navn til vandfaldet hvor vandet især om foråret tordner ned og brager ned. Besøget ved Opalsøen om formiddagen havde været flot men Bornholm byder på så mange naturskønne steder at det er svært at udvælge det flotteste. Dønnar midt inde i den uberørte skov med egeføjen voksende op af det gamle stammer er et besøg hver. Det er ikke sidste gang jeg har vandret i Døndalen.

Tilbage i kajakkerne sejlede vi forbi helligdomsklipperne der knejsede majstætisk ud fra kysten. Havfruen i skikkelse af Jimmy havde fundet vej til klipperne og sad nu øverst på klipperne og hilste pænt på gruppen af kajakker som stille gled ind til klipperne. Slettens camping ved Gudhjem blev dagens stop hvor der i køkkenet blev tilberedt rødspætter og en enkel hornfisk som Ane havde fået trukket i land. Suppe blev forret og fiskene blev spist med stegte rodfrugter, blancheret kål. Lidt melon til dessert lagde toppen for en god nats søvn i Lavoen.

Mandag den 25 august

Rønne til Sandvig (dag 1)

Marianne samlede mig som aftalt op ved Øresund Station klokken 6:30. Jeg kørte bilen mod Ystad over Øresundsbroen da Marianne havde behov for lidt ekstra søvn efter hendes hårde program. Da vi kom til Sverige var der tåget og sigtbarheden var nede på 50-100 meter. Turen gik fint gennem Sverige og vi nåede Ystad i god tid. Færgen sejlede planmæssigt og vi var i Ystad klokken 9:30. Fra færgen gik vi til lystbådehavnen, hvor vi havde aftalt at mødes med gruppen.

Efter at kajakkerne var pakket gik vi på vandet. Klokken var omkring 11:00. Jes havde planlagt at vi skulle sejle mod nord og rundt, da vejrforholdende var gunstige i denne retning og at stykket ved Hammeren forventedes at kunne klares uden det store problemer i det stille vejr. Det lød som en god plan og det viste sig også at være ren luksus. Solen skinnede gennem det lette skydedække, vinden og  bølgerne var med os, og vi kunne ikke have haft en bedre start på turen.

Kyststrækningen var flot med klinte, skrænter og træer. Klokken halv to nåede vi havnen ved Helligpeder hvor vi spiste vores medbragte madpakker. Det blev til et lille sammenskudsgilde med rugbrød, dåser med makrel, leverpostej og tun samt friske tomater, agurk og vindruer. Klokken tre var vi på vandet igen med retning mod Hammeren for at nå vores mål i Sandvig.

Inden at vi nåede så langt fik vi første prøvelse på vandet. Jimmy fik problemer med en gammel skade i lysken og havde svært ved at holde balancen i kajakken. Han forsøgte nogle gange at fortsætte med at ro, men balancen holdt ikke og efter to makkerredninger blev vi enige om at trække Jimmy i havn. Jes lagde sig ved siden af Jimmy og jeg meldte mig til at trække. Jeg ved ikke hvor langt jeg trak, men det lykkedes at få trukket dem i land i havnen ved Vang. Jeg var godt brugt efter turen men vi var alle ved godt mod, og jeg var glad for at vinden og bølgerne havde gjort det nemmere at trække. Selv Jimmy havde plads til et smil og en joke da han var kommer ud af kajakken og på land.

Til at held gik der en bus til Rønne kort efter, og Jes tog med bussen for at hente bilen. I Rønne havde chaufføren fri, men tog sig tid til at køre Jes helt ned til lystbådehavnen. Et sådan serviceniveau er ikke set i København.

Tilbage i Vang ventede vi på Jes der var der hurtigere tilbage end ventet. Vi fik kajakken på taget af bilen og Jimmy så sig i stand til køre og agerer følgebil på trods af smerterne. Dette skulle vise sig at blive en gevinst for resten af gruppen på turen, selv om vi hellere så at Jimmy kunne være på vandet sammen med os.

Turen rundt om Hammeren var flot og der blev taget massere af billeder. Vi anløb stranden i Sandvig klokken 19:10 og klokken 21:15 sad vi i den medbragte lavu og spiste aftensmad lavet på gasblus. Der havde inden været tid til et bad imens at maden blev tilberedt. Inden længe var vi alle i poserne for at lade op til en ny oplevelsesrig dag.

Søndag den 24 august

Dagen før afgang.

DM i havkajak var nært overstået på Amager Strand og vi havde aftalt at mødes ved kajakhotellet klokken 18:00 for at pakke kajakker og udstyr til turen rundt om Bornholm. Jeg havde set frem til dagen for afgang og nu stod vi i det. Kajakkerne blev fundet frem om lagt på traileren som stod klar. Poul som havde meldt afbud grundet en skadet hånd, var også mødt op. Håbet om stadigvæk at kunne komme med var for længst svundet i erkendelsen af, at det ikke ville gå at ro den lange tur med betændelse i håndleddet. Dejligt var det at han mødte op for at tage afsked på gruppen.

Gruppen bestod af syv. Jes som instruktør på turen, Ane nyudklækket co-instructor og Jimmy, alle tre fra Kajakhotellet. Jan var med fra kajakhotellet i Christianshavn og Charlotte fra dykkerafdelingen ved kajakhotellet. Marianne der netop var vendt hjem fra Venedig, amager rundt og senest Roskilde fjord havde været forbi for at se DM i havkajak og hørte nu om turen via Poul. Hun var med kort varsel klar til turen, fik overdraget Pouls færgebillet, men skulle dog lige hjem og have tørret liggeunderlag og sovepose fra Roskilde fjord. Jeg aftalte med Marianne, at vi kørte sammen via Ystad næste morgen. Resten af gruppen på nær Jan der allerede var på Bornholm, kørte samme aften via Køge til færgen. Turen var nu begyndt.

Bornholm 2008

Morten Joensen - Engvej 13e 1. tv., 2300 København S.
Lav din egen hjemmeside med mono.net