www.mortenjoensen.dk

orø kajak morten skovbo

Surfsymposium 2010.

DKF's suftræft 2010 blev afholdt i Nordjylland med mødested i Thisted Roklub ned til Limfjorden. Det var mellem 80-100 tilmeldte deltagere hvilket er det højeste antal deltagere der har været til et surftræf for kajakker i Danmark.

Lørdag blev spottet ved stranden i Klitmøller. DKF havde oprettet forskellige workshops med intro til suft og sikkerhed.

Formiddagen var med svag vind der friskede op til jævn til hård vind over middag. Vores vindmåler viste 14 m/s fra Nordøst hvilket gav et meget uroligt vand.

Søndagens spot var ved Agger hvor havkajakkerne havde en rigtig god dag med høje lange bølger som gav nogle gode suft. Arrangementet var en succes og jeg vil helt sikkert deltage næste år hvis der kan findes tid i kalenderen.

Kalundborg – Sjællands Odde.

Svømmehal i Fløng

Søndag den 6. december.

Igen havde Flemming og jeg arrangeret en tur til Fløng svømmehal som vi før har gjort. Der var god tilslutning og de kommende dage i det nye år er fyld helt op.

Jeg har taget lidt video som kan ses her. Der kommen en video mere inden for de næste dag når denne er klippet sammen.

Se derudover "rullekiks" fra dagen også.

14. marts 2009.

Saltholm og peberholm (Øresundsbroen)

Arne, Mette, Flemming, Marianne og jeg havde aftalt at mødes for at tage en tur ud til Øresundsbroen via saltholm. Ved kajakhotellet dukkede Jimmy op og vi fik lokket ham med på turen.

Krydset til Saltholm gik fint og ved saltholm blev vi mødt af 6-7 sæler som stak hovedet nysgerrigt om af vandet for at se på os. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel og efter at vi havde taget nogle billeder roede vi videre med følgeskab af sælerne i lang tid.

Frokost blev afholdt ved Peberholm nær Øresundsbroen efter 11. km.  Efter frokosten overvejede vi at ro de sidste 1-2 km. ud til broen men da klokken allerede var over 13 blev vi enige om at det var bedst og ro tilbage. Fra Peberholm roede vi mod Kastrup for at passerer sejlrenden på det smalleste stykke. Da vi nåede et stykke af vejen drev en tågebanke tættere og tættere på og inden længe disen over os, selvfølgelig lige da vi skulle over sejlrenden. Der blev spejdet godt til højre og venstre og da vi ikke kunne se eller høre skibe roede vi i rask tempo over. Det 800 meter blev tilbagelagt hurtigt, med da vi kiggede os over skulderen kom et stort skib pludselig ud af tågen. Vi var glade for at være i sikkerhed.

Resten af vejen hjem gik i medstrøm mod Kajakhotellet hvor vi sluttede dagen med at lege lidt i det 3 grader varme vand med selvredning og rul. Skønt men lidt koldt.

Fastelavn ved kajakhotellet

21.02.2009

Abelone og resten af kajakhotellet havde inviteret til fastelavn ved kajakhotellet klokken 11:00 så vi der skulle videre i svømmehallen i Fløng også kunne nå at være med. Der var is på lagunen men der var frit nok ved KH og under kilometerbroen til at vi kunne slå katten af tønden.

Bedste udklædning blev Mette som snemand, og Flemming tog begge kroner som kattedronning og konge.

Rulletræning i fløng smømmehal 25/1

Flemming havde sørget for at stå for det praktiske med leje af smømmehallen i Fløng. Jeg havde sørger for tilmeldinger og lidt reklame via Facebook. Det viste sig at det ikke var noget problem at få tilmeldinger så det var fint.

Vi havde 4 timer i smømmehallen og var 8 tilmeldte. En enkelt sygemelding gjorde at vi blev 7. Jeg optog lidt video i hallen af forskellige rul.

Næste træning i smømmehallen er den 21. februar og så har vi en enklet dag i marts. Begge dage er desværre allerede fuld bookent. Jeg har dog hørt at kajakhotellet er ved at arrangerer rul i svømmehal med instruktør i marts.

Københavs Havn 02/01

Klokken var otte og temperaturen var nogle grander under frysepunktet og solen var netop stået op over horisonten. Dele af udstyret var stadigvæk vådt fra nytårsturen, eller rettere sagt nu frossent. Mit sprayskirt var stift og mine mits var som isterninger, umulige at rette ud. Lidt varmt vand fra termokanden tøede elastikken op på mit skirt men jeg måtte finde mine vanter frem igen. Læren må være at vådt udstyr skal med hjem og tøre på denne årstid.

Der var et tyndt islag på dele af lagunen mens vi stille gled vi mod Københavns Havn. Der var let modvind og solen strålede fra en klar himmel. Inden længe var varmen arbejdet ind i kroppen.

Efter ca. en time roede vi ind af Lynetteløbet og lagde til ved Halvandet. Her blev det til lidt varmt og drikke og lidt tidligt frokost. Vi havde en tidsplan der sagde at vi skulle være tilbage klokken 13, så derfor besluttede vi os for et kort kryds over havnen til den lille havfrue og langelinie, for at krydse tilbage over til Trekroner inden at turen gik hjem igen.

Der var medstrøm og vind i ryggen hele vejen tilbage. Solen stod lavt i syd og reflekterede i vandet forand os. Solbrillerne var findet frem og klokken 12:30 var vi tilbage ved Kajakhotellet.

Dagens afstand: ca. 17,5 km.

Nytårstur 31/12 om benzinøen

KH havde inviteteret på en nytårstur, så Peter og Charlotte stillede op og åbnede butikken på årets sidste dag. Vi roede en hyggetur rundt om strandparken og Benzinøen. På indersiden af Benzinøen var der grødis, der skurede let på kajakkerne på det lave vand.

Det blev til et par enkelt rul ved KH inden at vi gik i butikken hvor Anders havde indkøbt Champagne, Marianne bagt kransekage og Mette lavet chokolader med Baileys. Vi fik sagt godt nytår og tak for 2008.

Hyggetur fra KH 28.12.2008

Rundt om benzin-øen

Jeg Havde været på vanden fredag og lørdag. Fredag havde jeg tog jeg en tur alene rundt om benzinøen. Jeg var ført på vandet klokken 15:15 og der havde været tåget hele dagen og det var der også da jeg gik på vanden. Jeg "kravlede" langs med kysten da sigtbarheden var meget dårlig og uden kompas kunne jeg ikke styre retningen. Jeg roede på ydersiden af strandparken og da jeg nåede boltværket klarede det pludselig op. På vejen tilbage var det blevet mørk og da jeg kom op var det rart at have pandelygten til at pakke udstyret væk med.

Lørdag var det blevet til en ro-med tur med KH hvor Jes var instruktør. En smuttur til Saltholm blev det til og godt 10 km. i armene i fornuftigt vejr.

I dag søndag havde jeg aftalt med Mette og Maja at vi skulle ro en tur. Flemming var også mødt om efter at have set min SMS aftenen før. Vi satte af sted klokken 9:30 og solen var netop stået op. Jeg fik et par god billeder fra bilen af solopgangen på vej til Kajakhotellet.

Ved benzin-øen besluttede vi os for at rod direkte mød møllerne. Da vi havde roet lidt lagde Mette mærke til at toppen af møllerne var dækket af tåge. Rigtig besluttede vi os for at ro ind til boltværket og følge kysten. Der gik ikke længe før møllerne var ude og syne og tågen dækkede os. Vi var glade for ikke at have passeret sejlrenden og til møllerne da vi ville være fanget af tågen. Dette ville have givet en spændende tur tilbage med 50-100 meters sigtbarhed til siderne. Ikke tidspunktet hvor man ønsker at møde Polens færgen.

Lidt hygge med hindbærsmoothies blev det til på tilbageturen og selvfølgelig den snart traditionelle kakao i butikken efter at vi havde lagt udstyret på plads.

Dagens afstand: 10 km.

1. september 2008

Instruktør: Kaj og Peter

Vejret var blevet lidt koldere og vinden blæste friskt i starten af træningen. Der var igen mange tilmeldte så holdet var igen stort. Vi gik på ydersiden og stranpakken og ud i de små bølger. Her blev der øvet makkerredninger der gav lidt udfordringer i vinden.

Der blev øvet makkerredning, stormredning og Kaj viste en Cowboyredning som vi alle prøvede.

Vandet er blevet lidt koldere allerede og vindet gjorde sit til at afkøle finge og ansigt. Det var nødvændigt med en kop var kaffe eller te da vi var tilbage ved kajakhotellet.

Årstiden for tørdragt nærmer sig.

Bornholm 2008
25-29. august 2008

Kajakhotellets tur til Bornholm er nu gennemført at det var en vidunderlig tur med med mange gode og vidunderlige oplevelser. Dagbogen er ved at blive skrevet og oploades løbende i kajakloggen "Dagbog Bornholm".

Læs dagbogen ved at klikke her.

Billeder fra turen kan ses i fotoalbummet. Jeg har lavet et sammenklip af udvalgte billeder her til højre hvis alle 343 billeder er for mange at se igennem :-)

18.08.2008

Instruktører: Jes og Karl

Fornuftigt vejr med let uroligt vand i lagunen. Vi var igen mange tilmeldte til tekniktræning. Holdet blev derfor delt i to. Det ene hold skulle øve sculling med Karl og det andet styretage med Jes. Jeg valgte at tage med Jes og øve styretag.

Vi øvede bagror, for-ror, og sideforflytning. Vi startede selvfølgelig med lidt vandtilvænning med eskimoredning. Flemming og jeg fik øvet lidt rul. Flemming er nu ved at have et forholdsvis sikkert rul.

Til sidst øvede vi lidt weet-entry som jeg også optog en lille video af.

28. juli 2008

Instruktør: David og Peter

Det var dagen efter Amager rundt. Turen sad stadigvæk lidt i armene men det var mest myggestik fra weekenden der generede. Især mit knæ hvor jeg var godt hævet. Flemming havde fået solbrændt sine læber på turen så han havde fået skaffet sig en faktor 50+ til læberne.

Tekniktræningen forløb forholdsvis roligt. Vi startede med lidt leg. David ville forsøge at lave en stor "stjerne" af kajakkerne og da det var lykkedes efter lidt bøvlen skulle han ud og vandre lidt. Meget festligt. Jeg tror især at David nød det.

Efter at stjernen var blevet opløst som et mindre stjerneskud fik Peter ideen til at vi skulle øve lidt balance og ud og rører spidsen af vores kajak med næsten, selvfølgelig uden at blive våd. Resten af tekniktræningen gik med redningsøvelser, redning af en bevidstløs, H-redning mv. Vi afsluttede ved kajakhotellet med lidt rul, som snart er blevet til en lille tradition efter mandagstræning.

Alt i alt en god mandag efter med strålende sol og 18-20 kursister.

Orø rundt 20 marts 2011

På initiativ af Morten Skovbo var de aftalt en tur rund om Orø i Isefjorden. Aftalen var lavet på en rotur og lagt ud på vores nyoprettede gruppe på facebook, Havkajak tur-netværk København og Sjælland.veed

Der mødte i alt 21 havkajakroere op ved Hammer Bakke, og samlet gik turen syd om Orø. Vejret i slutnignen af marts var perfekt med let vind og solen der kigge frem på flere tidspunkter. Frokost ved Campingpladsen på Orø hvor vi fik lov til at låne bænkene. Som sædvane manglede der ikke noget, der var taget initiativ til frikadeller, pasta, mufins, boller og meget mere. Tak til alle for indsats og bidrag til en god frokost.

I alt fik vi roet ca. 22 km og var tilbage på amager i fin tid. Tak for en hyggelig dag.

Se billeder her.

Havkajakroernes forårstræf 2010
Location: Guldborgsund

Havkajakroernes Forårstræf. Er det nu også noget for mig. Organiserede turer med turleder, unge fyre og kvinder samt og mavesure mænd. Hvad går forårstræf egentlig ud på og holder fordommene stik eller ej? Jeg havde sat mig for at undersøge dette og havde tilmeld mig Havkajakroernes Forårstræf 2010 ved Guldborgsund.

Det første jeg lagde mærke til var de mange biler, kajakker og telte på pladsen hvor vi ankom. Der var tilmeldt ca. 94 medlemmer og det gik hurtig op for mig hvilket stort stykke arbejde som bestyrelse og diverse udvalg måtte have gjort for at få stablet et sådan arrangement på benene. Alle udfordringer blev løst i ”kulisserne”, og kun få så slamsugeren der var forbi om natten for at tømme septiktanken efter at denne var fyldt, opsætning af festtelt og grill var på plads inden at vi ankom, og sponsorer til konkurrencerne var fundet. En stor ros til dem som har lagt et stort stykke arbejde i træffet for alle os andre.

Hvad fik jeg så ud af træffet ud over ca. 60 km i armene i et skønt område omkring Guldborgssund? Træf går ud på meget mere. Der var over 100 kajakker på pladsen og mange af forskellig type. Store og små modeller, plastik, glasfiber, lærred og flotte selvbyggerkajakker i træ, nogle kajakker med finne andre med ror. Samme udvalg var der af pagajer og åre og ekstraudstyr. Vi fik meget tid til at gå med at se på kajakker og udstyr da ingen kajakbutik kan præsterer et sådan udvalg.

Hvad fik jeg så ellers ud af træffet. Solnedgangstur i sundet, havtur til Femø, grillaften med bøffer fra slagteren som Flemming havde med, og festmiddag lørdag bestående af helstegt pattegris arrangeret af Havkajakroerne. Proteiner var der ikke mangel på under turen. Derudover var der arrangeret foredrag med Thomas Sørensen som fortalte om hans ture på bl.a. Kreta og om dagen var der rullekurser i Grøndlandsstil.

Og så til fordommene fra tidligere. Jeg fandt ikke nogle mavesure gamle mænd med langt skæg, men oplevede en rar stemning med mange rigtig interessante mennesker hvor mange kunne fortælle om deres erfaringer, turer eller bare en røverhistorie fra livet i kajakken. Organiserede turer med turleder, fortrop, bagtrop og sidemænd bliver aldrig min fortrukne turform, da jeg elsker friheden på vandet, muligheden for selv at ændre beslutninger og styre tempo og retning som vi kan i en mindre gruppe. Det gode ved træffet er dog at der er ture på alle niveauer men også mulighed for at danne sine egen grupper og for at lave sine egne turer.

Alt i alt må jeg sige at det var et godt vellykket træf, vejret var fantastik og der var lagt et stort godt stykke arbejde i organisering af træffet. Det var en god weekend og det er sandsynligvis ikke sidste gang af jeg har deltaget i Havkajakroernes træf.

Se alle billederne her.

Dato: 15-18. februar 2010

Klokken er 6:00 og vi mødes ved Kajakhotellet Jimmy, Kristian og Jeg. Mørket hænger stadigvæk over Amager Strand og isen har lagt sig på vandet langt ud fra Amager Stand som umuliggør sejlads. Vi har derfor besluttet os for en tur fra Kalundborg til Rørvig en tur som vi dog kom til at afkorte til Sjælland Odde.

Kajakkerne på taget af de to biler og af sted til Rørvig Havn som viste sig at være næsten lukket af is. Vi tog kontakt til et par lokale fiskere der stod på havnen for at høre lidt om isen og besluttede efterfølgende at køre lidt tilbage og se på kysten mod nord. Dette så lange bedre ud så vi efterlod den ene bil og kørte til Kalundborg havn hvor vi skulle starte.

Kirsten ventede på os ved havnen. Hun bor i Kalundborg og var med til fastelavn ved KH dagen før. Vi blev sendt godt af sted og var på vandet klokken 12:00 med kurs mod Røsnæs Fyr. Vi nåede knap 25 km og lagde kajakkerne ind på Røsnæs Strandpark og slog lejren op mellem træerne. Der var enkelte forbipasserende på standen, flest hundeluftere der undrede sig noget over vores tur og det, at vi skulle overnatte i telt, nok en beundring som mange deler J. Vi fik dog at vide at der skulle være en lejrplads få hundrede meter fra vores position, en plads vi besøgte næste dag. Vi fik ”tilberedt” vores frysetørrede mad og fandt hurtigt soveposerne.

Tirsdag morgen gik vi op til naturpladsen og ned til den nærliggende gård Standhøjgård. Her mødte vi Olav som ejede gården og lejrpladsen Ulstrup. Vi fik adgang til toilet og fik forsynet os med vand. Vi fik en god snak og så besætningen af kødkvæg. Det var en rigtig hyggelig morgen og tak til Olav for gæstfrihed.

Vi roede af sted omkring klokken 10 og frokosten blev spist ved Saltbæk Vig hvorfra vi lavede et ca. 7,5 km. kryds til Nekselø hvor vi etablerede lejren på den nordlige side. Øen er utrolig flot med kuperet terræn. Vi så en flot solnedgang som blev afløst af en stjerneklar himmel. Kulden fik os hurtig i poserne i de frostklare telte efter at rødvinen var lagt til side igen da den var nær frysepunktet og derfor ikke behagelig at drikke.

Næste morgen onsdag krydsede vi igen ca. 8 km til Ordrup Næs. Vi havde en god modvind og denne vind fortsatte da vi kom rundt om næsset og vi valgte derfor at gå ind til Skamlebæk under stranden for at finde lidt læ. Dette lykkede delvist. Efter frokost på standen gik vi op i et sommerhusområde hvor vi bankede på hos Lizzie og Erik, et ældre ægtepar som var fastboende, for at få vedligeholdt vandforsyningen. De var utrolig gæstfrie og vi blev inviteret ind i køkkenet for lidt varme, kaffe, the og sigtebrød.  Tusind tak endnu engang.

Dagen sluttede nogle kilometer længere inde i bugten hvor lagde trak kajakkerne over den brede strand til udkanten af skoven for at finde noget læ for natten.

Sidste dag gik glimrende. Efter et lille kryds tværs over bugten for at skære lidt kilometer fik vi medstrøm og vind i ryggen resten af dagen. Sjællands Odde kom hurtig tæt på og inden at eftermiddagen var på held, havde vi passeret Odden Havn og på Kniben stod mine svigerforældre og tog pænt imod os på stranden. Klokken var omkring 14:30 og inden længe sad vi i deres sommerhus og spiste frokost og lunede os ved varmen fra brændeovnen.

Alt praktisk omkring afhentning af bil blev klaret på trods af snestorm og dårligt vejr. Igen tusind tak til Jan for kørsel til Kalundborg og Karin for aftensmad også. Dejligt. Vi have fra starten besluttet os for at turen kun skulle vare i 4 dage så helt til Rørvig blev det ikke i denne omgang men vi havde en god tur, har oplevet en masse og har især fået testet udstyr. Jeg vil skrive lidt om udstyr og erfaringer de kommende dage. Tak til Kristian og Jimmy for dejligt selskab og en god tur.

Se flere billeder klik her

Vinter på Amager Strand.

Datoen er den 9. januar og året er inde i uge 2. Isvinteren truer vores turer på vandet men forsøget skulle gøres inden at der kom for meget is. Isen i kanalen ud for Kajakhotellet er allerede så tyk at en voksen man kan hoppe på isen. Det er dog ikke sikkert nok at gå på isen endnu så dette må stærkt frarådes hvis man ikke er iført tørdragt og en sikkerhedsline.

Jeg dukkede op ved kajakhotellet til ro-med-turen klokken 11 og håbede på at andre var tossede nok til at dukke op. 4 andre var mødt om så vi blev 5 til turen.

Vi besluttede os for at trække kajakkerne over sneen til den yderste del af stranden men vi måtte erkende at det var umuligt at gå på vandet fra standen. Vi trak derfor kajakkerne ned til mole 3 hvor vi håbede på at kunne komme på vandet. Isen var ikke fast men vandet var dækket af en tyk grødis på spidsen af molen. Vi fik sat kajakkerne på vandet og roede mod vinden længere ud for at komme fri af isen. Det var hårdt arbejde at tvinge kajakkerne gennem isen med et lykkedes. Der var kraftig pålandsvind og mindre bølger skyllede ind mod stranden indtil at isen kvalte bølgen.

Da vi havde kæmpet os ud samledes vi et øjeblik for at drøfte den videre færd. Vi blev enige om at vejret var for hårdt og isen for hård at ro videre i. Samtidig syntes vi ikke at det var sikkert nok at ro videre da det var svært at dreje kajakkerne i vinden kombineret med grødisen som vi aldrig rigtig kom ud af. Vind og strøm påvirkede samtid kajakkerne så vi besluttede at ro tilbage til mole 3, denne gang med vinden og bølger i ryggen. Surf på grødis fungerer overraskende godt. Det tunge vand løfter kajakken og bevæger sig langsomt nok til at man kan blive på bølgen, rigtig sjovt.

Min fornemmelse var at isen havde pakket sig bedre da vi kom tilbage til mole 3 og det var hårdt arbejde at komme helt ind til molen igen. Med møje og besvær lykkedes det dog og vi kom sikkert på land igen. Vi havde på 30 minutter roet 1,2 kilometer, nok årets korteste tur. Vi fik dog brugt masserer af kræfter men gik længere over stranden med kajakkerne end vi roede denne dag.

Vi må derfor krybe til korset og indstille sejladsen midlertidig til vandet igen er fremkommeligt.

Kullen efterår 2009

26-27. september

Turen denne weekend gik til kullen. Bilerne blev pakke med kajakker og bagage. I parade fra Kajakhotellet kørte vi over øresundsbroen og ramte svenske E6 mod Kullen.

Kullen er et fantastisk naturområde hvor en stor del af kysten er fredet. Det er et meget specielt område at færdes og fra kajakken er naturoplevelsen stor. Vandet omkring Kullen er dybt hvilket giver nogle gode bølger når strøm og vind går mod kysten. Turen rundt mellem klippeskærerne og vandreturer med fantastisk udsigt fra klipperne er hele turen værd. Medbring gerne vandrestøvler da dette er en god oplevelse også.

Dag 1

Vi startede syd for Kullen på en campingplads ved Örestrand Camping som blev vores udgangpunkt for den første dag. Der var en pæn pålandsvind og vi kæmpede lidt i bølgerne hele dagen. En god træning for os alle der holder mest til i Øresunds til tider kedelige vand.

Vi gik i Mølle havn til frokost som nok er det bedste udgangspunkt for en tur til Kullen. Årstiden gjorde dog at kun få campingpladser havde åben hvorfor vi havde valgt udgangspunktet ved Örestrand. Bølgerne der til tider var op til 3 meter høje havde sat sine spor i gruppen hvorfor de fleste af os vendte om nogle kilometer før Kullen. En gruppe på 3 roede videre til spidsen af Kullen hvor vejret var så hårdt at der måtte rulles enkelte gange. Kullenrulle skulle jo også prøves.

Vi andre roede stille og roligt tilbage mod vores campingplads og de fleste var glade for valget om at vende om inden Kullen. Trætte arme og ømhed var der hos os alle men med lidt hjælp for et par trækliner nåede alle tilbage i god behold.

Det tre der havde været helt ude på Kullen var også godt brugte og frustrerede over vejret. De havde indhendtet os inden campingpladsen, da vi var stoppet op lidt for for at tage en pause i en af havnene.

Aftenen gik med oksefilet og pølser på medbragt gasgrill efterfulgt af kage, kaffe og de vanlige nødvendigheder for at få depoterne fyldt om til næste dags tur.

Dagens afstand 21,7 km. (lidt længere for de tre sidste)

Dag 2

Natten havde været blæsende men Lavo'en stod stadigvæk. Lidt kulskær havde jeg i løbet at de tidlige timer fundet min ekstra fleecepose og lagt denne i dunposen, så jeg havde lidt svært ved at finde modet til at kravle ud af poserne. Enkelte var allerede oppe.

Fordelen ved campingpladser er de gode faciliteter. De fleste af os havde fået et varmt bad i går aftes og nu sad vi så indendørs i opholdskøkkenet og spiste morgenmad, drak kaffe, the og kakao. Adgang til tørvejr og gode facilieter er rigtig godt når vi går mod vintersæssonen.

Efter morgenmaden pakkede vi udstyr i bilerne og kørte til vores nye udgangsposision på den anden side af Kullen i den lille by Arild. Her er der god parkeringsforhold og det er nemt at sætte kajakkerne i fra havnen.

Vi var nu i læ af kysten og havde ingen bølger som dagen før. Vinden var svar og det var perfekte forhold til at nye klipperne. Efter nogle kilometer kom vi til Nimis.

Nimis, er en 150 meter lang og op til 15 meter høj skulptur af drivtømmer, som man kan gå på og kravle i.  Nimis er opført af kunstneren og kunstprofessoren Lars Vilks. Han begyndte at opføre skulpturen i 1980 og har lige siden ligget i konflikt med myndigheder, som ønsker Nimis fjernet. Retssagerne har afløst hinanden, men Nimis står der endnu. Flere gange har der været hærværk mod skulpturen, hvor den er blevet brændt delvis ned, eller hvor folk har forsøgt at ødelægge den med motorsav.

Vi roede videre mod Kullen. Der er flere muligheder for at gå på land i roligt vejr på meget stenfyldte åbninger mellem klipperne. I hård vind eller med store bølger ville jeg nok holde mig et godt stykke fra kysten da klippeskær ligger lige under overfladen flere steder og bølgene reflekterer mod klipperne. Vi fand dog et fornutigt sted til frokosten hvor der også var mulighed for at gå af trapper op på klipperne for at nyde den fantastiske udsigt.

På spidsen af Kullen fik vi igen 2-3 menter høje bølger. Vi nød at lege lidt med rul og surf inden at vi igen gik tilbage i læ af klipperne og roede samme vej tilbage igen forbi Nimis og retur til Arild. Vi spiste lidt mad i havnen efter at udstyret var pakket i bilerne, og mette havde varmet nacos med tilbehør. Turen hjem over Øresundsbroen gik fint og ved aftenstid var vi tilbage ved kajakhotellet.

Dagens afstand: 19,4 km.

Øresund 2009
Jimmy, Mette, Arne og jeg havde aftalt at mødes torsdag morgen til vores tur rundt i Øresund. Vi startede ved kajakhotellet og havde planlagt 3 overnatninger i Nivå, på Ven, og i Sverige så vi havde 4 dage at ro i. Mette havde desværre fået problemer med knæet og meldte afbud. Vi fik til gengæld følgeskab af Flemming og Agnete på turen til Nivå første dag.

Torsdag roede vi forbi Københavns Havn og op langs med strandvejen. Fra vandet var udsigten til alle standvejsvilaerne perfekt og det ene imponerende hus efter det andet med egne badebroer og bådramper. Vi overnattede sinere på Nivå camping.

Fredag gik turen videre for Arne, jimmy og jeg. Vi roede langs kysten mod Helsingør med planer om frokost ved Kronborg. Denne del af turen gik fint med let vind og medstrøm. På Kronborgs volde spiste vi vores frokost indtil at vejret begyndte at vise sig fra sin mere trælse side. Hurtig fik vi pakke sammen og kom i kajaktøjet igen da de første byger trak ind over os.

Der var nu torden over nordsjælland og vi besluttede os for at få lidt afstand til kysten og tordenvejret da der var klart vejr over Sverige og god sigt til Ven som var vores mål for denne dag. Vi besluttede os derfor for et langt kryds syd for Helsingør og direkte til Ven.

Turen blev mere end spændende. Midt ude på ørestund samlede tordenbygerne sig rundt om os. Det tordnede nu over Nordsjælland, Sverige og Ven og vores sigtbarhed forsvand når enkelte kraftige regnbyger trak ind over os. Jeg var utryg ved situationen da vi havde tordenvejr på alle sider af os. Dog sad vi midt i "smørhullet" på øresund kun med lidt regn og tordenvejret kom aldring for alvor hen over os. Pyha.

Vi mødte et enkelt grundstødt skib nær Ven og anløb eftet 12 km over åben vand til Ven. Solen skinnede fra en klar himmel og vi besøgte derfor iskiosken. Noget mærkeligt efter al den reng og torden der lige havde passeres os på vores stræk til Ven. Vi overnattede på Campingpladsen på Ven i vores nye telte som skulle afprøves endnu en nat.

Planen for dag næste dag var at ro til Sverige og følge kysten mod syd for så at krydste langs med Øresundsbroen søndag. Da vejrudsigten på intet tidspunkt havde været med os og udsigten til søndag nu var ca 10 m/sek fra vest (=stiv modvind fra Sverige til Danmark) besluttede vi os for at afkorte turen da ingen af os så frem til 15 km. kryds fra Sverige til Danmark næste dag. Planen blev i stede at ro til Danmark fra Ven og ro de ca. 40 km. hjem.

Trætte ankom vi efter en udramatisk da i læ af den danske kyst til Kajakhotellet hvor vi blev taget godt imod. En dejlig tur som jeg gerne vil gentage en anden gang hvor nogle har lyst.

Se flere billeder her

Tur med Friluftsvejler Kristian og Rikke

Roskilde Fjord 15-17. maj 2009

Som del af uddannelsen som friluftsvejleder havde Kristian og Rikke arrangeret et praktikforløb på Roskilde Fjord i samarbejde med Kajakhotellet.

Turen var arrangeret som en ”friluftstur” med flere aktiviteter og dertil ca. 35 km. roning i havkajakkerne over de tre dage.

Vi mødtes ved kajakhotellet fredag eftermiddag og kørte til udgangspunktet ved Salvadparken som er en naturplads med shelter, bålplads mv. Her startede vi med at lave aftensmad som bestod af indbagt pizza, på en lidt anderledes tilberedt måde. Vi æltede hver en klump dej, kom den i en pose og så skulle den selvfølgelig hæve, men på maven var der var lunt. Hos nogle lunere end hos andre. Resultatet blev fint og så blev der fyldt på pizzaen som blev pakket i stanniol for at komme direkte på resterne af bålet. Det blev en nogle fantastiske indbagte pizzaer.

Ca. et kvarter i ti var vi i kajakkerne for at ro en nat tur. Solen var netop ved at gå ned da vi sejlede nordpå mod Jyllinge. Det var utroligt svært at orienterer sig i natten og rigtig svært at finde udgangspunktet igen på tilbagevejen da det punktet i naturen vi havde set da vi roede ud stort set var umulige at finde igen og faklerne vi havde sat på kysten var brændt ud. Jeg navigerede via min GPS hvor jeg heldigvis havde markeret udgangspunktet, lidt snyd men det sparede os for noget tid.

Næse morgen efter morgenmaden roede vi sydpå til Roskilde i regnvejr hvor vi til alt held fik lov til at låne et bord til frokosten inde i sejlklubben, som også har en kajakafdeling med over 100 medlemmer/kajakker. Det var dejligt at side inde og få varmen over en kop kaffe og kakao. Da tiden var løbet lidt for os, besluttede vi os for ikke at ro ind i Kattinge Vig men i stedet fortsætte direkte til vores destination ved Gershøj. Shelteret her blev ”snuppet” for næsten af os af tre ihærdige cykellister men da vi havde presenninger med besluttede vi os for at sove under disse som nogle af os havde gjort aftenen før også.

Aftensmaden stod på steg i saltdej lavet på bålet. To forskellige stege blev pakket ind i saltdejen og lagt på bålet. Stegetiden var ca. 40 minutter. Metoden er rigtig god selv om vi ikke fik givet dem helt nok og derfor måtte give dem lidt ekstra tid i nogle foliebakker. Kartofler og bulgursalat blev tilbehør og jeg tror ikke at der kan laves bedre aftensmåltid end det vi fik. Ren luksus.

Efter aftensmaden blev der lavet en svedhytte af en af presenningerne. Sten som vi havde lagt ind i bålet inden at det blev tændt blev lagt i nogle gryder og sat ind i svedhytten hvor der blev hældt vand på. Efter at vi havde lappet et par huller blev dampen inde i ”hytten” og der blev godt varmt. Efter flere gryder med sten måtte jeg i det kolde vand ved stranden for at få vasket sod og kroppen. Dejlig friskt men koldt. Inden længe blev soveposen fundet frem og vi sov omkring klokken 22.

Sidste dag blev det til en knap 10 km totur i modvind men strålende sol tilbage til udgangspunktet ved Salvadparken hvor vi spiste frokost inden at vi blev samlet op af bussen der havde kørt os ud to dage før. Tak til Kristian og Rikke for en rigtig hyggelig og indholdsrig weekendtur på fjorden.

Amager Rundt 28. Februar (2 dags tur)

Kajakhotellet havde arrangeret en tur rundt om Amager for vinterroerne i kajakpiloterne. Vi mødtes lørdag morgen med afgang klokken 10:00. Vi var ikke uventet lidt forsinket hvorfor vi først kom af sted klokken 10:45. Vi fik følgeskab af Poul og Arne de første 8 km indtil at vi nåede Lynetteløbet hvor de vendte om.

Vi kunne nok ikke have valgt en bedre weekend. Ugen inden ved fastelavn havde der været is på vandet og en bidende kulde, men dette var nu afløst af fornuftig overskyet vejr med en fornuftige temperatur årstiden taget i betragtning.

Frokosten blev holdt ved Fisketorvet ved havnebadet således at vi kunne benytte toiletterne på Fisketorvet. Folk i restauranterne var dog meget forundret over at se os gå i gennem restaurantområdet i fuld tørdragt og kajakudstyr.

Slusen ved Sjællandsbroen var nemt passeret uden for meget strøm og det blev til et enkelt stop ved Kalvebodbroen inden at vi nåede målet på amager fælled hvor vi skulle overnatte i shelteret. Det blev lavet lidt aftensmad og Flemmings kone kom ud med kage og brænde til bålet til stor glæde for gruppen. Det blev til massere af hygge inden at vi lagde os til at sove i vores varme soveposer. Temperaturen om natten var ned til et par grader og de fleste kunne holde varmen indtil morgentimerne.

Søndag morgen vågnede jeg som den første, og fik brygget lidt varm vand til morgenmaden. Efter et godt måltid pakkede vi sammen og var omkring klokken 11 i kajakkerne igen. Første og eneste stop blev i Dragør hvor vi var så heldige at få lov til at låne sejlklubbens omklædningsrum hvor vi spiste vores frokost. Inden vi nåde Dragør fik vi nogle gode strøm-bølger der slog ind over kajakkerne og gav en god surf helt ind til havnen. Turen gik efter frokosten det sidste stykke tilbage til kajakhotellet hvor turen efter 47 km sluttede med den snart traditionelle kakao.

Se flere billeder fra turen her.

Ro-med tur 01.11.2008 til saltholm

Kajakhotellet havde arrangeret en længere ro-med tur i dag til Saltholm. Jeg havde ikke før været på saltholm og havde derfor glædet mig til turen. Vinden var jævn og vi havde modvind på vejen ud ca. 5 m/sek.

Gruppen var på 16-18 stykker så interessen var stor for turen på trods af det var overskyet og kun 10 grader varm.

Vi roede først til Nordre Røse fyr hvor vi samlede op første gang. Kaj som var instruktør på turen, på trods af lidt tømremænd, fortalte om passering af sejlrenden og vi blev som altid opdelt i makkerpar. Turen over sejlrenden som er nogle hundrede meter bred, gik fint og vi nåede klokken 13:40 til saltholm efter en times roning fra fyret.

De medbragte madpakker blev spist men inden længe blev vi afbrudt af en lokal som venligt oplyste om at vi ikke måtte gå i land på øen, kun via havnen på nordsiden. Vi undskyldte vores uvidenhed, men hun accepterede at vi spiste færdig hvis huskede reglerne til en anden gang. Reglerne skal naturligvis respekteres så næste gang bliver vi i kajakkerne eller ror til havnen på nordsiden af øen.

Gruppen blev opdelt i to da vi skulle hjem. Kaj og en lille gruppe roede sydpå for at udforske mere af øen, og vi resterende satte kursen mod Amager igen. Med vinden i ryggen fik vi en god "surf" indtil at vi skulle forbi sejlrenden hvor vi måtte holde tilbage for et par skibe inden at vi sikkert kunne passerer. En enkelt måtte i vanden i sejlrenden men kom hurtigt i kajakken igen uden den store dramatik.

En time tog turen hjem, og Flemming besluttede sig for en tur i vanden fra broen ved kajakhotellet. Meget overraskende fik han vand i tørdragten, hvilket viste sig ikke at være så underligt da han havde glemt at lukke den store lynlås på dragten efter frokosten på saltholm. Tørdragten blev hurtigt til en våddragt. Flemming tog det godt, på trods af kun 10 grader koldt vand i hele dragten.

Tak for en hyggelig dag til alle.

Isefjorden 18/19 oktober 2008

Tilslutningen til en tur på Isefjorden havde været stor og mange havde ønsket at tage med. I ugen op til da turen skulle planlægges blev gruppen dog mindre og mindre. Arbejde, familie, skader og vejrudsigten drænede deltagerlisten betydeligt. Efter en lang liste med 10-14 personer endte vi med at blive en lille gruppe på 4. Mette, Marianne, Maja og Morten. (Senere døbt de 4 m'er)

Dag 1

Vi startede fra kajakhotellet lørdag morgen tidligt klokken 7:30 med at pakke kajakker og kørte derefter ca. 51 kilometer til Ejby Havn i den sydlige bunde af Isefjorden, der var en lille havn hvor vi havde mulighed for at sætte bilerne og sætte kajakkerne i vandet.

Turen gik nordpå mod Orø og målet for dagen var nord/vest siden af øen. Vejret startede fra sin pæne side med vinden i ryggen og medstrøm. Inden længe var vi ved Hammer Bakke hvor vi havde planlagt frokosten. Samtidig var der mulighed for at inspicerer det nærliggende shelter (se billede) som vi fandt lidt oppe af den asfalterede vej til højre efter hjælp fra et par lokale, der mageligt sad ved havnen, en med en kasse Hof og den anden med en kasse Tuborg. Vejret var begyndt at vise sig lidt mere fra sin mindre pæne siden og regnen faldt let.

Efter frokosten krydsende vi over til Orø ved siden af den kabeltrukne bilfærge. Turen gik videre om Orø til nord/vest siden hvor der skulle ligge en god plads på Orø Stand. Turen nordpå var fin men da vi rundede nord-spidsen fik vi vestenvinden mod os og regnen faldt. Det blev til ca. 2-3 kilometer i modvind med 7-8 m/s.

På Orø stand skulle der både være shelterplads til 8 personer, toilet, vand og bålplads, som vi havde planlagt at overnatte på. Shelterpladser er dog lidt svære at finde og til vores overraskelse var der åbnet en campingplads ned til standen. Vi faldt shelterpladsen efter at have vandret lidt rundt men fristelsen var for stor, og udsigten til et varmt bad, gode sanitære forhold og et køkken betød at vi betalte de 58 kroner og overnattede på pladsen.

Vi lavede alligevel maden på gasbrænderne i den medbragte Lavo. Mette havde lavet en vidunderlig ret aftenen før som blev varmet tilhørende kogt pasta. Efter god mad, rødvin og lidt hygge gik vi i poserne for at være friske til næste dag.

Natten blev urolig da vinden sled godt i Lavo'en og regnen piskede ned i byger. Dagens afstand 18,5 km.

Dag 2

Efter havregrød, ristet toast og lidt pandekager, startede dagen og vi startede turen resten af vejen rund om Orø. Vindforholdene var som dagen før, og det blæste 6-8 m/s fra vest. Vi aftalte derfor at tilbageligge de ca. 3 kilometer i modvinden først for at nå vest-siden af fjorden hvor vi kunne komme i ly, inden at vi bevægede os sydpå tilbage. Det viste sig at være en fin aftale og der var næste vindstille i ly af kysten. Solen stod fra en næsten skyfri himmel og solbrillerne var fundet frem.

Frokosten blev holdt ved Bognæs skov, et naturskønt område med en lang bådebro, sandstrand, borde og bænke. Skoven går helt ned til vanden og området er et besøg værd. Tiden var dog ikke til de store ekspeditioner på land da vi var kommet lidt sent af sted.

Vinden var løjet af og vi krydsede Holbæk Fjord ubesværet på vores tur tilbage til havnen i Ejby. Tiden var desværre ikke til en tur ind i Holbæk Fjord men så er der også lidt at glæde sig til når vi vender tilbage næste gang.

Dagens afstand 16 km.

Morgentur fra Christianshavn 24.09.2008

Instruktør: Peter og Jes.

Jeg var endnu en gang stået tidligt op for at prøve kajakhotellets morgentur fra Christianshavn. Vejrudsigten havde lovet skønt vejr og vi blev ikke skuffet. Peter havde valgt sammen med Charlotte at stå tidligt op for at hente traileren ved kajakhotellet således at endnu flere kunne komme med på turen der startede klokken 6:00. Vi var i ca. 15 der deltog.

Turen gik fra Christianshavn, rund i Københavns Havn, forbi skuespilhuset, til den lille havfrue, tilbage forbi kanonbådskuerne og forbi operaen. Hyggelig tur på ca. 6 kilomenter en dejlig onsdag morgen.

Se billederne fra turen her.

Roskilde Fjord

21. august 2008

Vi var en gruppe der havde aftalt at mødes ved Veddelev Havn søndag morgen klokken 7. Flemming og jeg mødtes derfor ved kajakhotellet klokken 6:00 for at pakke kajakkerne på bilen. Ud af bagruden så vi solen stige op i øst. Turen til Roskilde var kort via motorvejen.

Omkring klokken 7 var vi i Veddelev Havn hvor gik på vandet. Inden for den næste time var vi alle 5 på vandet og satte kursus ud i fjorden mod øst. Vejret var med os. Det var den helt rigtige dag vi havde valgt med let brise og solen skinnede for en næsten skyfri himmel.

Vi roede ind i Kattinge Vig hvor vi havde planlagt at forsøge en overbæring af kajakkerne på det smalleste af Bognæs. Området var kuperet med en stigning op af en sti gennem skoven. Det blev til en ca. 500 meter lang gåtur med kajakkerne. Det var hårdere end ventet og skoven var fuld af myg. Hurtig flygtede vi ud på vandet igen.

Vi roede ned i Lejre Vig hvor vi spiste frokost på en bådebro hvor der var opstillet en bænk. Til vores store forundring kom der et lille hus sejlende forbi med et lille toilet på bagsiden af huset (se video) til stor morskab for os alle.

På Nordsiden af Bognæs blev det til en eftermiddagspause. Flemming lavede pandekager og alle kalorier der var forbrændt blev taget på igen. Turen gik tilbage til Veddelev. En rigtig god og hyggelig dag på fjorden.

Dagens afstand 27 km.

Træningstur.

16.08.2008
Poul, Flemming og jeg havde via g-mail aftalt at mødes ved kajakhotellet for at ro en tur. Vi drøftede mulighederne og valgte en tur til Dragør. Med vinden i ryggen gik det nemt til Dragør Havn. I havnen blev det til en pause, og vi fik smagt de "belgiske" fafler. De kan desværre ikke anbefales.

Hjemturen forgik i svar modvind med lidt uroligt vand. Vi fik enkelte større bølger ud fra Fyrkat men ikke noget særligt. Jeg forslog en forlænget afslutning rundt om strandparken hvilket vi blev enige om. Flemming var dog lidt nervøs for tiden, da hjemmefronten skulle bruge bilen til at handle. Vi var i "havn" ved kajakhotellet klokken 14:00 hvor vi så Flemmings rul, som han havde lært efter kursus med David.

I morges fik jeg købt nyt kamera. Det lå til opladning i dag men jeg glæder mig til at skulle have det med på vanden. Det er vandtæt ned til 10 meter og stødsikkert.

Dagens afstand 19 km.

26 juli 2008

Amager Rundt - dag 1

Instruktør: Jes

Kajakhotellet havde tilbudt medlemmer af kajakpiloterne at komme med Amager Rundt til fornuftige penge, i forbindelse med at de afholdte navigationskursus for de 4 tilmeldte kursister. Vi var flere der benyttede os af chancen for en tur rund med instruktør og derfor var gruppen helt oppe på 13 roere inkl. flere fra kajakhotellet.

Vi startede turen fra Kajakhotellet på Amager Strandpark. Da Sundby kajakklub havde arrangeret Amager Strandpark rund med ca. 200 deltagere blev vi hurtig klar over at det ville være umuligt at tage første stræk mod kabelbanen gennem lagunen. Derfor blev der taget en hurtig beslutning om at tage ydersiden af strandparken mod København. Kommunikationen lykkedes dog ikke helt godt og en uheldig kursist fra navigationsholdet havde ikke hørt beslutningen hvorfor han halsede gennem lagunen og alene af sted da han troede vi var sejlet fra ham. Vi blev noget forsinket og kom først afsted omkring klokken 11. Det lykkedes at blive samlet igen ved benzin-øen.

Herfra gik turen mod Københavns Havn gennem Lynette løbet. Vi samlede op flere gange og stoppede for at spise vores medbragte frokost på Holmen ved kanonbådehallerne. Frokosten var medbragt hjemmefra, min fra 7-11 da jeg var lidt sent hjemme fredag efter en hyggelig aften med kollegaer. Køleskabet var tomt så der var ikke anden mulighed. En salat og en sandwich var hvad det blev til.

Turen gik gennem havnen forbi skuespilhuset, Det kongelige Bibliotek, og gennem hele havnen til slusen ved Sjællandsbroen. Vejret havde hele dagen været flot med skyfri himmel og varmegraden som betød at havnebadet og Islands Brygge var fyldt op til bristepunktet med solelskende Københavnere med trang til sol, hygge og vand. Slusen ved Sjællandsbroen var punktet som jeg havde set frem til da jeg ikke før havde set eller prøvet passagen. Kort inde slusen blev vi overfuset af en dumfed "kaptajn" på en båd med sørøverflag, da han mente at vi var bløde i bolden og ikke kendte til reglerne på vandet. Vi holdt os pænt inde i siden og diskuteret lidt med ham og hans lakajer. Indtaget og Dansk Pilsner på den lille sørøverskude sammenholdt med varmen var nok steget ham til hovedet. Det var trods alt et morsom indslag på turen.

Strømmen gennem passagen ved slusen under Sjællandsbroen var stærk. Det krævede at der blev lagt godt med kræfter i, for at komme gennem den stærke strøm samt lidt teknik. Størstedelen af gruppen kom efter nogle forsøg igennem strømmen men enkelt måtte opgiver og lave en kort overbæring af kajakken. En enkelt kom igennem med hjælp fra Thomas fra kajakhotellet som fik trukket kajakken med et slæbetov bundet mellem kajakkerne. Jes forsøgte det samme med en anden roer men åren fik skylden for det mislykkedes forsøg :-)

Turen fra Sjællandsbroen forbi Kalveboderne gik fik på trods af lidt vind og strøm og ved Kalvebodbroen gjorde vi holdt for at tage en tiltrængt pause ved den lille strand neden for motorvejen. Vi fik en forfriskende dukkert og de fleste benyttede chancen til at få tanket depoterne lidt op. med vand, chokolade og lidt kiks. Jeg benyttede chancen for at spise min medbragte sandwich fra 7-11 som jeg ikke havde fået spist ved kanonbådeskuerne da jeg var mæt efter min kyllingesalat.

Fra Kalvebodbroen gik turen til Amager Fælled hvor det var planlagt at vi skulle overnatte. klokken var nu omkring 19 og det lykkedes os at komme i land ved pumpestationen, på trods af de dårlige tilgangsforhold fra vandet. Vi fik lagt til og fik besværligt trukket kajakkerne op af den flere meter høje sten og græsskråning som dæmningen består af.

Lejren vi skulle sover i, lå flere hundrede meter oppe i skoven. Den bestod af en bålplads med et stort sheltor og teltplads. Forholdene var gode og der var flere familier der sad og spiste på pladsen. Der var allerede tændt op med kul på det ene af bålpladserne så der blev hurtigt sat gang i madlavningen. Efter en lille time var der ris og thairet klar til alles glæde. Det smagte skønt og vi fik alle fyldt maven godt op igen. Desserten bestod af bananer fra bålet med brun farin, chokolade og lidt rom. Både thairetten og desserten smagte skønt. Der blev hygget lidt med lidt varm kaffe og the og omkring klokken 23:30 gik vi tiltrængt i vores soveposer i det udmærkede sheltor. Et godt råd på denne årstid er at medbringe lange bukser, myggenet og spray da myg, hestebremser og hvepse var en plage.

Samlet afstand: ca. km 27,5+

Dag 2: 19 km.

27 juli 2008

Amager Rundt - dag 2

Instruktør: Jes

Vi havde planlagt at sejle klokken 11 efter en god lang nattesøvn. Hvepse og myg havde fået flere til at stå tidligt op. Jeg var selv sluppet med 4-5 myggestik samt et bid fra en hestebremse fra dagen før. Jeg var ude af dynen omkring klokken 8. Min makker Flemming havde været oppe siden klokken 5. Han var åbenbart blevet vækket af sin egen snorken som havde holdt mig lidt vågen aftenen før. Jeg fik dog senere fortalt at han var stået op efter at have klasket 5 hvepse men at det ikke havde hjulpet på antallet som kredsede omkring ham.

Morgenmadsholdet havde lavet en god tung morgenmad i form af havregrød. Der var desuden cornflakes, brød, pålæg og juice. Rigtig luksus. Efter morgenmaden havde navigationsholdet lidt undervisning og derefter blev vi andre briefet om dagens stræk. Klokken 11:30 var vi på vandet.

Turen gik nu videre rundt om Amager med næste stop på stranden ved Søvang. Der var lavvandet på næsten hele strækningen og vi måtte et godt stykke ud fra kysten for at have vand nok under kajakken. Der lå flere store sten i vandoverfladen som vi måtte passe på ikke at sejle ind i med evt. skade på kajakken som følge.

Frokostpause på stranden ved Søvang omkring 13:30. Rugbrød med pålæg, kogte æg og dåsetun/makrel. Thomas havde købt dåsecola til alle. Skønt. Efter maden blev der afholdt en lille konkurrence om, hvem der kunne spise lakridssnøre hurtigst uden brug af hænder. Taberen fik æren af at have madresterne fra frokosten med i sin kajak hjem. Tillykke til Per med den tvivlsomme ære. Jes var i godt humør, som alle andre også havde været på hele turen, og han gav is på vegne af Kajakhotellet.

På vandet igen efter frokosten. Der blev tumlet lidt i vandet fra kajakkerne hvor vi fik væltet hinanden lidt. Dog kun folk der selv kunne rulle op igen. Turen gik nu hjem forbi Dragør og Kastrup indtil at vi nåede kysten ud fra Femøren. Kastrup strand og Amager Strandpark var fyldt med mennesker og der var travlt ved kajakhotellet. Selv nogle af polo-kajakkerne var udlejet og flere sad ved kajakhotellet og beklagede sig over at der ikke var kajakker de kunne leje.

Vi fik pakken kajakkerne ud, og vasket udstyret. Vi afsluttede turen med en lille briefing på terrassen over butikken. Tak til alle for en god og hyggelig tur.

Dagens afstand: ca. 19 km.

Morten Joensen - Engvej 13e 1. tv., 2300 København S.
Lav din egen hjemmeside med mono.net